SERP: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα Search Engine Results Pages

08/05/2020SERP: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα Search Engine Results Pages

Υπάρχουν εκατομμύρια σελίδες στο διαδίκτυο, αλλά καμία από αυτές δεν είναι τόσο σημαντική για τους digital marketers όσο οι σελίδες SERP (Search Engine Results Pages), ελληνιστί Σελίδες Αποτελεσμάτων Μηχανών Αναζήτησης.



SEO experts και PPC specialists συναγωνίζονται για την κατάκτηση της ίδιας ‘’ακίνητης περιουσίας’’, που δεν είναι άλλη από μια θέση στα SERPs των μηχανών αναζήτησης. Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και οι τεχνολογικές εξελίξεις πολλές, οπότε ο κάθε ένας από τους παραπάνω θα πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά πώς λειτουργούν οι σελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης, αλλά και τι μπορεί να κάνει για να μεγιστοποιήσει τις προβολές της ιστοσελίδας του.


Search Engine Results Pages: Τι είναι και πως λειτουργούν;

Τα Search engine results pages είναι οι σελίδες που επιστρέφει μια μηχανή αποτελεσμάτων αναζήτησης, όπως η Google, ως απάντηση στο ερώτημα κάποιου χρήστη. Ο χρήστης εισάγει το ερώτημα για την αναζήτησή του (συχνά χρησιμοποιώντας συγκεκριμένους όρους και φράσεις γνωστές ως λέξεις-κλειδιά) και η μηχανή αναζήτησης του ‘’απαντά’’ μέσω των SERP.

Κάθε SERP είναι μοναδική, ακόμα και για ερωτήματα αναζήτησης που εκτελούνται στην ίδια μηχανή αναζήτησης, χρησιμοποιώντας τις ίδιες λέξεις-κλειδιά ή ερωτήματα αναζήτησης. Αυτό συμβαίνει επειδή σχεδόν όλες οι μηχανές αναζήτησης προσαρμόζουν την εμπειρία για τους χρήστες τους, παρουσιάζοντας αποτελέσματα βασισμένα σε ένα ευρύ φάσμα παραγόντων, πέρα από τους όρους αναζήτησής τους. Τέτοιοι παράγοντες μπορεί να είναι: η φυσική θέση του χρήστη, το ιστορικό περιήγησης και οι κοινωνικές ρυθμίσεις. Δύο SERP μπορεί να φαίνονται πανομοιότυπες και να περιέχουν πολλά από τα ίδια αποτελέσματα, αλλά συχνά θα παρουσιάζουν μικρές διαφορές.

Η εμφάνιση των σελίδων αποτελεσμάτων μιας μηχανής αναζήτησης αλλάζει συχνά, λόγω των αλλαγών - πειραμάτων που διεξάγουν η Google, το Bing και άλλες γνωστές μηχανές αναζήτησης, για να προσφέρουν στους χρήστες τους μια καλύτερη εμπειρία περιήγησης. Αυτό, σε συνδυασμό με τις αλλαγές που γίνονται κυρίως στους αλγορίθμους των μηχανών αναζήτησης, σημαίνει ότι οι σημερινές SERP διαφέρουν σημαντικά ως προς την εμφάνισή τους, σε σύγκριση με παλαιότερες.


Οργανικά Αποτελέσματα

Οι SERP συνήθως περιέχουν δύο τύπους περιεχομένου – τα οργανικά και τα πληρωμένα αποτελέσματα. Τα οργανικά αποτελέσματα είναι λίστες ιστοσελίδων που εμφανίζονται ως αποτέλεσμα του αλγορίθμου της μηχανής αναζήτησης. Οι επαγγελματίες βελτιστοποίησης της μηχανής αναζήτησης, γνωστοί ως SEO experts, ειδικεύονται στη βελτιστοποίηση ιστοσελίδων και του web content, με στόχο την κατάκτηση υψηλότερης θέσης στα οργανικά αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης.

Ορισμένες SERP έχουν περισσότερα οργανικά αποτελέσματα από άλλες. Αυτό οφείλεται στο διαφορετικό σκοπό των διαφόρων αναζητήσεων. Υπάρχουν τρεις κύριοι τύποι αναζήτησης στο Διαδίκτυο:

  • Ενημερωτική (Informational)
  • Πλοήγησης (Navigational)
  • Εμπορική (Transactional)

Οι Ενημερωτικού Χαρακτήρα Αναζητήσεις είναι αυτές στις οποίες ο χρήστης ελπίζει να βρει πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο θέμα, όπως πληροφορίες για ένα διάσημο ζωγράφο. Συνεπώς δε θα είχε νόημα να τοποθετήσουμε διαφημίσεις σε μια SERP όπως αυτή, καθώς το ερώτημα αναζήτησης έχει πολύ χαμηλή εμπορική αξία. Η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών που θα αναζητήσουν πληροφορίες για έναν διάσημο ζωγράφο δεν θέλουν να αγοράσουν κάτι. Ως εκ τούτου, οι SERP θα εμφανίζουν μόνο ενημερωτικά αποτελέσματα σε αυτού του είδους τις αναζητήσεις.

Οι Αναζητήσεις Πλοήγησης είναι αυτές μέσω των οποίων ο χρήστης ελπίζει να εντοπίσει μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα, π.χ. την ιστοσελίδα του αεροδρομίου της Αθήνας. Αυτού του είδους οι αναζητήσεις γίνονται κυρίως από άτομα που προσπαθούν να βρουν μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα, της οποίας δεν θυμούνται ή δεν γνωρίζουν το URL.

Οι Εμπορικές Αναζητήσεις έχουν υψηλή εμπορική αξία και συνήθως περιλαμβάνουν λέξεις-κλειδιά όπως "αγορά" και άλλους όρους που υποδηλώνουν ισχυρή επιθυμία για πραγματοποίηση αγοράς.


Πληρωμένα Αποτελέσματα

Σε αντίθεση με τα οργανικά αποτελέσματα, τα paid αποτελέσματα είναι αυτά που έχουν πληρωθεί από έναν διαφημιζόμενο για να προβληθούν. Στο παρελθόν, τα αμειβόμενα αποτελέσματα περιορίζονταν σχεδόν αποκλειστικά σε μικρές διαφημίσεις βάσει κειμένου, που συνήθως εμφανίζονταν πάνω και δεξιά των οργανικών αποτελεσμάτων. Σήμερα, ωστόσο, τα αμειβόμενα αποτελέσματα μπορούν να λάβουν ποικιλία μορφών και υπάρχουν δεκάδες μορφές διαφήμισης για να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των διαφημιστών.

Οι διαφημίσεις που εμφανίζονται σε εικόνες στα δεξιά της σελίδας αποτελεσμάτων είναι διαφημίσεις Shopping, ένα χαρακτηριστικό που προσφέρεται στην πλατφόρμα Google AdWords, το οποίο επιτρέπει την εμφάνιση πληροφοριών για τα προϊόντα των ιστοσελίδων ηλεκτρονικού εμπορίου παράλληλα με άλλα αποτελέσματα της SERP. Οι διαφημίσεις shopping μπορούν να περιέχουν ευρύ φάσμα πληροφοριών, όπως διαθεσιμότητα προϊόντων, κριτικές χρηστών, ειδικές προσφορές και άλλα.


Ranking Signals και Αλγόριθμοι Αναζήτησης

Τα οργανικά αποτελέσματα είναι λίστες που έχει ταξινομήσει η μηχανή αναζήτησης βάσει διαφόρων παραγόντων. Οι παράγοντες αυτοί είναι γνωστοί ως "ranking signals".

Για παράδειγμα, ο αλγόριθμος αναζήτησης που χρησιμοποιείται από τη Google παρουσιάζει εκατοντάδες παράγοντες κατάταξης (ranking factors) και ενώ κανείς δεν γνωρίζει, εκτός από την ίδια τη Google, τι ακριβώς είναι, ορισμένοι θεωρούνται πιο σημαντικοί από άλλους. Στο παρελθόν, το προφίλ σύνδεσης μιας τοποθεσίας - ο αριθμός των συνδέσμων που οδηγούν σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία web ή ιστοσελίδα και προέρχονται από άλλες τοποθεσίες web - ήταν ένα σημαντικό ranking signal. Εξακολουθεί να είναι σε κάποιο βαθμό και γι' αυτό σελίδες, όπως π.χ. η Wikipedia κατατάσσονται στις ψηλές θέσεις των οργανικών αποτελεσμάτων, για τα περισσότερα ερωτήματα. Αλλά πλέον, τα ranking signals δεν είναι το ίδιο κρίσιμα για τον αλγόριθμο αναζήτησης.


Βελτιστοποίηση Ιστοσελίδων για τις Μηχανές Αναζήτησης (Search Engine Optimization - SEO)

Όπως φαίνεται και από το όνομά του, το SEO αποτελεί μια πρακτική βελτιστοποίησης της εμφάνισης ιστοσελίδων στις μηχανές αναζήτησης, με σκοπό να είναι φιλικές προς τις μηχανές αναζήτησης, αλλά και να εντοπίζονται εύκολα από αυτές. Οι πρακτικές αυτές έχουν ως αποτέλεσμα την υψηλή κατάταξη στις σελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης. Αυτό επιτυγχάνεται με διάφορους τρόπους, γνωστούς και ως “on-page” τεχνικές SEO και “off-page” τεχνικές SEO.


“On-Page” SEO

Ως τεχνικές “οn-page” SEO νοούνται οι βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούν οι δημιουργοί περιεχομένου (content creators) καθώς και οι ιδιοκτήτες των ιστότοπων, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι το περιεχόμενό τους θα εμφανίζεται όσο το δυνατόν σε περισσότερους χρήστες. Κάποιες από τις πρακτικές αυτές είναι οι εξής: η δημιουργία λεπτομερών δεδομένων meta για κάθε ιστοσελίδα, η χρήση στατικών URLs, η ενσωμάτωση keywords στις επικεφαλίδες, καθώς και η ανάπτυξη καθαρού κώδικα HTML.


“Off-Page” SEO

Σε αντίθεση με τις “on-page” τεχνικές, το “off-page” SEO αναφέρεται σε στρατηγικές που επηρεάζουν ολιστικά ένα website. Κοινές πρακτικές “off-page” SEO περιλαμβάνουν το χτίσιμο και την ανταλλαγή υπερσυνδέσμων (link building), την κοινωνική δικτύωση (social bookmarking), το content marketing, την υποβολή της ιστοσελίδας στις ταξινομήσεις των μηχανών αναζήτησης και τη δημιουργία κοινοτήτων στα social media.

Αυτό που πρέπει να ξέρει κανείς είναι ότι οι τεχνικές SEO δίνουν έμφαση στο να πετύχει κάποια ιστοσελίδα υψηλή κατάταξη στα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Οι επιχειρήσεις συνήθως προσλαμβάνουν άλλες εταιρείες, ή επαγγελματίες που εξειδικεύονται στο SEO, για να ασχοληθούν αποκλειστικά με το SEO.


PPC και Σελίδες Αποτελεσμάτων

Σε αντίθεση με το SEO, η τεχνική PPC (pay-per-click) προϋποθέτει τη διάθεση ενός χρηματικού ποσού, προκειμένου η ιστοσελίδα να εμφανίζεται στις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Αυτό δεν είναι τόσο απλό όσο φαίνεται, καθώς απαιτείται σωστός σχεδιασμός και στρατηγική σκέψη για την επίτευξη του στόχου.

Οι τεχνικές PPC μοιάζουν με μια δημοπρασία. Οι διαφημιστές ποντάρουν σε λέξεις-κλειδιά, που σχετίζονται με τη διαφημιζόμενη επιχείρησή ώστε, όταν κάποιος χρήστης συμπεριλάβει κάποιο από στοχευμένα keywords στην αναζήτηση, θα πάρει ως απάντηση τη διαφημιζόμενη επιχείρηση. Το που θα προβληθεί μια διαφήμιση στις ιστοσελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης επηρεάζεται από πλήθος παραγόντων. Κάποιες διαφημίσεις εμφανίζονται ακριβώς πάνω από τα οργανικά αποτελέσματα, ενώ κάποιες άλλες προβάλλονται στο δεξί μέρος των αποτελεσμάτων. Επίσης, κάποιοι διαφημιστές επιλέγουν την εμφάνιση, ή την απόκρυψη, των διαφημίσεών τους μόνο σε αναζητήσεις που γίνονται από κινητά τηλέφωνα. Τέλος, κάποιες διαφημίσεις υποστηρίζουν extensions (δημιουργία πρόσθετου περιεχομένου, π.χ. εμφάνιση εσωτερικών σελίδων του site, callouts, τηλέφωνο επικοινωνίας, κ.ά.).

Όπως και οι τεχνικές SEO, έτσι και οι τεχνικές PPC αποτελούν ένα σύνθετο πεδίο. Αυτό που πρέπει να γνωρίζει κανείς είναι ότι το PPC ασχολείται με τη βελτιστοποίηση των διαφημίσεων, οι οποίες εμφανίζονται σε πλεονεκτική θέση, σε σχέση με τα οργανικά αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης.


Εμφανιστείτε Πρώτοι στις Σελίδες Αποτελεσμάτων

Επιλέξτε μας για να σας υποστηρίξουμε είτε στη σχεδίαση της κατάλληλης εκστρατείας PPC, ώστε να πετύχετε καλύτερη εμφάνιση των διαφημίσεών σας, είτε στην επιλογή των κατάλληλων keywords, για να πετύχετε καλύτερη κατάταξη στα οργανικά αποτελέσματα στις σελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης.

Επικοινωνήστε μαζί μας και μάθετε περισσότερα για τις υπηρεσίες internet/digital marketing που προσφέρουμε.